Hangi ürünü satacağınızı seçtikten ve ürününüzü nasıl tedarik edeceğinizi bulduktan sonra sıra ürününüzü hangi mecralardan satacağınıza gelir. Bunun için bahsedeceğimiz 4 farklı mecradan biri veya tümüyle e-ticaret’e adım atabilirsiniz.
1- E-ticaret sitesi: İnternet üzerinden ürünlerinizi satmak için kendi sitenizi kurmak ilk akla gelen seçeneklerdendir. Her ne kadar tamamen şirketiniz adına hazırlanmış ve yönetiminin sizin inisiyatifinizde olduğu bir satış kanalı tüm firmalar tarafından arzu edilse de hem site kurulumu hem de yönetimi konusunda dikkat edilmesi gereken noktalar olduğu unutulmamalıdır.
E-ticaret yazılım şirketleriyle yaptığımız iş birlikleriyle e-ticaret sitesi kurulumu, pazaryeri entegrasyonu, arama motoru optimizasyonu ve kargo yönetimi gibi hizmetlerden avantajlı yararlanmak için tıklayınız.
Kanuni Süreç: Ülkemizdeki e-ticaret kanunlarına göre, fiili bir şirket sahibi olmayan girişimciler e-ticaret sitesi kuramıyor ve kanuni olarak internetten satış yapamıyorlar. Bu nedenle eğer faal bir şirketiniz bulunmuyorsa, e-ticaret sitesi kurmak için öncelikle bir şirket kuruluşu (şahıs, anonim veya limitet şirket) gerçekleştirmeniz gerekiyor. Ayrıca vergi mevzuatına uygun olarak, tüm satışlarınızı firma bilgileriniz dahilinde faturalandırmalısınız.
Şirket kurma sürecini geçtikten sonra, e-ticaret yapabilmeniz için web sitenizin ilgili alanlarında altta belirttiğimiz sözleşme metinlerini bulundurmalısınız.
- Mesafeli satış sözleşmesi
- Gizlilik sözleşmesi
- Üyelik sözleşmesi
- İade ve iptal koşulları
Bu belgelerin/metinlerin haricinde sitenizin belirli bir alanında şirketinizin adı, iletişim ve adres bilgilerine mutlaka yer vermelisiniz.
Alan Adı (Domain) ve Site Barındırma (Hosting): Alan adı, sizin markanızın isminden oluşan ve genelde sonu “.com”, “.net”, “.org” ile biten internet adresinizdir. Seçmiş olduğunuz internet adresinizin bir başkasında bulunmaması, yani bir benzerinin olmaması gerekir. Aynı zamanda bu ismin markanıza veya firma unvanınıza uygun olarak seçilmesi gerekir.
Site barındırma diye adlandırdığımız işlem ise sitenize herkesin giriş yapabilmesi için web ortamında size ait bir alan oluşturulması hizmetidir. e-ticaret sitenizi barındıran alanda, e-ticaret için gereken ödeme sistemleri altyapıları da yer alacağından güvenliği güvenlik önlemleri üst seviyede tutulmalıdır.
Alan adı ve web barındırma hizmetleri konusunda bilgiye sahipseniz, gerekli tüm işlemleri kendiniz yaparak ilgili hizmetlerden faydalanabilirsiniz. Ancak tavsiyemiz, eğer şirketiniz içinde site kurulumu ve yönetimi konusunda yetkili bir personel yoksa mutlaka profesyonel olarak bu hizmetleri veren firmalardan destek almanızdır.
Logo ve İnternet Sitesi Tasarımı: Tasarım, günümüzde başarılı bir internet sitesi için en önemli konuların başında gelmektedir. Fiziki bir dükkân için göz alıcı bir vitrin ne ise iyi bir e-ticaret sitesi için de ana sayfa tasarımı aynı öneme sahiptir.
E-ticaret sitesi tasarımında göz önünde bulundurulması gereken 3 ana kural; canlı ve dikkat çekici görsel öğeler kullanılması, kullanıcı dostu menü yapısı oluşturulması ve satılan ürünle ilgili detaylı bilgi ve görsellerin sitede yer almasıdır.
Ancak söz konusu görselliği ve fonksiyonelliği içeren bir e-ticaret sitesini, bu alanda yeterli bilgi ve donanıma sahip olmadan oluşturmaya çalışmak oldukça zordur. Bu aşamada yine tavsiyemiz, eğer şirketiniz içinde site kurulumu ve yönetimi konusunda yetkili bir personel yoksa mutlaka profesyonel olarak bu hizmetleri veren firmalardan destek almanızdır. Alacağınız bu destekle ortaya çıkan profesyonel e-ticaret sitesi yatırımınızı fazlasıyla karşılayacaktır.
Bir diğer önemli konu da site tasarımında olduğu gibi birçok farklı alanda da kullanacağınız firma logonuzdur. Firma bilanço büyüklüğünüz veya yapınız ne olursa olsun, firmanızın bir logosu olması size kurumsal bir kimlik kazandıracaktır. Logonuzu sade ve yaptığınız mesleğe uygun tasarladığınızda müşterilerinizin daha çok aklında kalırsınız. Örneğin, organik sebze satışı yapan bir firmanın logosunun yeşil renklerde olması insanlarda ürünlerin daha sağlıklı olduğuna dair olumlu bir çağrışım yapar. Satış yaptığınız ürünlerin ambalajlarında da logonuza yer vereceğinizden, farklılaşma ve markalaşma yönünde de önemli etkileri olacaktır.
2- Sanal Pazarlar: İnternetten ürünlerinizi satmak için izleyebileceğiniz bir diğer yol ürünlerinizi sanal pazar olarak hizmet veren, birçok farklı kategori ve ürünün, birçok farklı firma tarafından aynı platform altında sunulduğu internet sitelerinden satmaktır. Bu alanda yurt içinde ve yurt dışında faaliyet gösteren birçok farklı alternatif bulunmaktadır; fakat tanınırlığı yüksek, güvenilir ve kurumsal yapıda bir siteyle çalışmak hem ürünlerinizin daha fazla müşteri tarafından görüntülenmesini sağlayacak hem de tahsilat süreçlerinizde sizi rahat ettirecektir. Ürünlerinizi bu kanaldan satışa sunduğunuzda, ayrıca bir e-ticaret kurma ve yönetme konusuna zaman ayırmak zorunda kalmazsınız. Ödeme işlemleri dahil diğer tüm web sitesi işlemleri, online alışveriş sitesi sorumluluğundadır. Ancak elbette bu mecrada sizinle aynı ürünleri satan firmalarla rekabetçi bir ortamda müşterilere ürün sunacağınızı unutmamanız gerekir.
Sanal pazaryerlerinde mağaza açmak ve avantajlı koşullarla satışa başlamak için tıklayınız.
3- Kendi Mobil Siteni Kur: Türkiye’deki 85 milyon nüfusun 55 milyonu akıllı telefon kullanıyor ve bu rakam her geçen gün artıyor. Akıllı telefonlar gündelik hayatımızda göz ardı edilemeyecek bir etkinliğe sahip olması bakımından e-ticaret’in en önemli kanallarından biri konumunda. Sürekli çevrimiçi olma olanağı sunan akıllı cihazların getirdiği kolaylıklar sayesinde alışveriş alışkanlıkları da son yıllarda oldukça değişim gösterdi ve mobil iletişimin gücü arttı. Mobil e-ticaret sitelerinin hayata geçmesiyle aslında bir anlamda tüm satış yapan firmaların hayali de gerçekleşmiş oldu: Sürekli müşterinin yanı başında bir dükkâna sahip olmak.
Ülkemizde de sadece mobil çözümle satış yaparak başarıyı yakalamış pek çok firma bulunmaktadır. Ancak bizim önerimiz, özellikle e-ticaret’e yeni adım atıyorsanız, mobil siteyi tek başına değil, tamamlayıcı bir unsur olarak kullanmanız olacaktır.
Unutulmaması gereken en önemli unsur, internette bir e-ticaret sitesine sahip olsanız da aynı site mobil cihazlar için optimize edilmediğinde bir bilgisayarda yaşanan deneyimi sunmayacak ve kullanımı oldukça zor olacaktır. Bu kanaldan başarıyı yakalamak için mobil mecralar için optimize edilmiş, sade ve basit şekilde hazırlanmış ve kolaylıkla kullanılabilen bir mobil arayüze sahip olmalısınız. İnternet sitelerinde olduğu gibi, mobil sitelerin kurulumu ve tasarımı aşamalarında da hizmet veren birçok profesyonel firma mevcuttur. İlgili firmalardan destek alarak en kolay ve kısa sürede mobil e-ticaret sitesine sahip olabilirsiniz.
4- Sosyal Medya: Akıllı telefon kullanıcılarının hemen hemen hepsi artık gününün belirli bir vaktini sosyal medya kullanımına ayırıyor. Son dönemde bu alandaki büyük potansiyel, firmalar tarafından da keşfedildi. Instagram, Twitter ve Facebook gibi sosyal medya mecralarında hesap açıp buradan ürünlerini tanıtan ve satış için fiziki veya sanal ortamdaki mağazalara yönlendiren girişimcilerin başarı hikâyeleriyle her gün karşılaşıyoruz.
Sosyal medyadan satış faaliyetinde bulunmak, diğer tüm mecralara göre farklı bir deneyimdir. Özellikle ürünlerinizin sizi takip eden yüzlerce kişiden, onları da takip eden binlerce kişiye ulaşması saniyeler içinde gerçekleşebilir. Beğenilen bir ürününüzle ilgili övgü içeren yorumlar size daha fazla müşteri getirebileceği gibi, olumsuz yorumlar da satışlarınızı düşürebilir.
Başarılı olmak için her sosyal mecra kanalında bulunmanız ve sürekli paylaşım yapmanız gerekmez. Önemli olan hedef müşteri kitlenizin kullanmakta olduğu sosyal medya kanallarını belirleyerek pazarlama faaliyetlerini bu kanallarda yoğunlaştırmanızdır. Takipçilerinizin ilgisini çekecek şekilde paylaşımlarda bulunmanız, sürekli akılda kalmanız için gereklidir, ancak aynı içeriği defalarca paylaşmaktan veya paylaşımlarınız arasında çok uzun aralıklar olmasından mutlaka kaçınmalısınız. Özgün olun, ürünlerinizi abartısız ve özelliklerini öne çıkartarak tanıtın ve en önemlisi paylaşımlarınızda kesinlikle tutamayacağınız sözler vermeyin. Unutmayın ki sosyal mecralarda yer alan olumsuz yorumlar, olumlu yorumlardan iki kat daha fazla etkiye sahiptir.