E-İhracat Hakkında
E-ihracat Nedir?
Dijital kanalların yaygınlaşması, lojistik olanakların genişlemesi ve online ödeme yöntemlerinin kolaylaşmasıyla birlikte e-ihracat hacmi her geçen gün büyümektedir. Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarındaki değişimle birlikte geniş kitlelere ulaşmak ve işlerini büyütmek isteyen firmalar da e-ihracat yatırımlarını artırıyor.
E- ihracat, geleneksel ihracata göre uygun yatırım maliyetleri ile ülke sınırlarının ötesine geçmenizi sağlar. Geleneksel ihracattaki ve lojistik operasyonlardaki ilave gümrük ve ihracat prosedürlerine gerek kalmadan daha az bütçelerle ürünlerinizi müşterilerinize ulaştırmanıza imkân sağlar.
Ülkemizin dünya ticaretinden aldığı pay her geçen gün artmaktadır. 2022 yılında Türkiye'nin ihracatı bir önceki yıla göre yüzde 12,9 artarak 254,1 milyar dolara, yurt dışından ülkemiz e-ticaret sitelerinden yapılan harcamalar ise 16,4 milyar TL’den 33,8 milyar TL’ye yükselmiştir. KOBİ’lerimiz de bu büyüyen pazarda yerini almak ve rekabetçi koşullar içerisinde doğru müşterilere ulaşarak satış hacimlerini büyütmek için ihracata yönelik yatırımlarını artırıyorlar.
Son yılların yükselen trendlerinden biri haline gelen e-ihracat, mikro ihracat kuralları çerçevesinde pazar yerleri veya kendi web siteniz üzerinden ürünlerinizi Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) ile yurt dışında yaşayan kişilere ulaştırdığınız ticari faaliyet olarak tanımlanabilir. Özetle, sınır ötesi e-ticaret olarak da tanımlanan e-ihracat uluslararası pazarlara açılmanın online yoludur.
E-ihracat’a doğru bir başlangıç yapabilmek ve sağlam adımlarla ilerleyebilmek için iyi bir planlama ve strateji şarttır. Bu nedenle sizleri e-ihracat sürecinde başarıya götürecek bilgileri 7 adımda bir araya topladık.
1) E-ihracatın firmalara sağladığı avantajlar nelerdir?
E-ihracat, geleneksel ihracattaki ve lojistik operasyonlardaki karmaşık prosedürlere gerek kalmadan yurt dışına satış yapmayı sağlar. Bu özelliği sebebiyle birçok avantaj barındırır. Bu avantajları şu şekilde sıralayabiliriz:
- Geleneksel ihracata göre yatırım maliyetleri oldukça azdır.
- Geleneksel ihracata göre hedef pazara ulaşmak daha kolaydır. Pazar araştırmaları, Dijital pazarlama çalışmaları hedeflenen pazarlara ulaşmaya imkân verir.
- Ekonomik dalgalanmalardan en az düzeyde etkilenir; döviz girdisi bu tür dalgalanmaları faydaya dönüştürebilir.
- Devletin e-ihracat yapan firmalara sağladığı destek ve teşviklerden yararlanılabilir.
- Dünyanın herhangi bir ülkesi hedef pazar olabilir. Pazar seçiminde firmanın hedefleri önceliklidir.
2) E-İhracatta dikkat edilmesi gereken noktalar nelerdir?
E-ihracat süreçlerinizi iyi yönetmeli ve aşağıdaki konulara azami dikkat etmelisiniz.
- E-ihracatın sürdürülebilirliği için yerel vergilendirme ve ticaret kurallarına hâkim olunmalı. Bu konularda hukuki danışmanlık alınmalı.
- Sınır ötesi pazarlarda dolandırıcılara karşı dikkatli olmalı ve güvenilir ödeme sistemleri seçilmelidir.
- Sınır ötesi e-ticarette güvenilir lojistik firmaları kullanılmalı.
- Hedef pazarın tüketici alışkanlıkları, hassasiyetleri ve kültürü dikkate alınmalı.
- Web sitesinde yerelleştirme (lokalizasyon) yapılırken online tercüme araçları yerine profesyonel tercümanlar kullanılmalı. Aksi durumda kelimeler yanlış yorumlara yol açabilir.
3) E-ihracat nasıl yapılır?
Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı (ETGB) nedir?
ETGB, havayolu ve karayolu ile posta veya hızlı kargo taşımacılığı yoluyla gelen/giden eşyanın gümrük işlemlerinde kullanılan ve gümrük beyanına ilişkin tüm işlemlerin elektronik ortamda yürütüldüğü, kağıt çıktı aranmayan bir uygulamadır.
ETGB beyanını alıcılar ve göndericiler adına yetkilendirilmiş hızlı kargo operatörleri yapmaktadır.
Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi (ETGB) Uygulaması kapsamında; mikro ölçekte ihracat yapan firmaların gümrük beyanı maliyetleri azaltılarak ihracat yapmaları ve vergi iadesi almaları sağlanır.
E-ihracat yapmak için izlemeniz gereken adımlar:
- İş planı hazırlamak ve pazar araştırması yapmak
- E-ihracat yapmak için şirket kuruluşu gerçekleştirilmek
- Yurt dışına satılacak ürün ve hizmetleri belirlemek
- Satış yapılacak kanalın belirlenmesi (E-ihracat sitesi veya global pazaryeri)
- E-ihracat sitesini tasarım sürecinden geçirmek
- Site tasarımı yapılırken çok dilli ve çoklu para birimi özelliklerinden yararlanmak
- Sanal pos ve kargo anlaşmaları yapmak
- Ürün ve hizmetleri siteye ve mağazaya yüklemek
- Ürün ve hizmetleri tüketicilere tanıtmak için Google ADS (Google Reklam Yönetimi), sosyal medya, içerik pazarlaması vb. aksiyonlardan oluşan bir pazarlama planı oluşturmak
E-İhracatta İş Modelleri
E-ihracat sürecinde, bir ürünün ya da hizmetin alıcıyla buluşturulabilmesi için aracı platformlara ihtiyaç duyulmaktadır. E-ihracat satışları iki yolla mümkündür. Ya kendi ürünlerinizi -aracı bir platforma ihtiyaç duymadan- direkt kuracağınız e-ihracat sitesi üzerinden alıcılarla buluşturabilir ya da aracı bir platform aracılığıyla ürün ve hizmetlerinizi satışa sunabilirsiniz.
E-ihracat Devlet Teşvikleri
E-ihracat yapan firmalar, yurt dışındaki faaliyetleri kapsamında önemli miktarda devlet teşviki alabilmektedir. E-ihracat devlet destekleri için, e-ihracatta kullanılan web sitesinin, faaliyette bulunulan ülkenin/pazarın diline uygun şekilde yerelleştirilmesi veya lokalizasyonunun yapılması gerekmektedir. E-ihracat devlet teşvikleri için aynı zamanda e-ihracat aracılığı ile satılacak ürünlerin Türkiye’de üretilmiş olması şartı aranmaktadır.
Ticaret Bakanlığı tarafından ihracat için verilen 14 farklı destek vardır. Bu desteklerden e-ihracat firmaları da yararlanabilmektedir. Güncel teşvikler için “T.C. Ticaret Bakanlığı E-ihracat Destekleri” sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
4) Global pazaryerleri ve e-ihracat web site kurulumu
Global Pazaryerleri
E-ihracat konusunda en değerli müşteri kaynaklarından bir tanesi global e-ihracat pazaryerleridir. Online reklam faaliyetleri sürekli ve marka bilinirliği yüksek olan, buna ek olarak online trafik hacimleri de oldukça fazla olan global e-ihracat pazaryerleri en güvenli adımların başında gelir.
Sıklıkla kullanılan ve popüler olan e-ihracat pazaryerleri ülkeden ülkeye değişkenlik gösterir. Bu değişkenlikte pazaryerlerinin bölgeye yaptığı yatırımların yanı sıra tüketici alışkanlıklarının da etkisi büyük olur.
E-ihracat Pazaryerlerini Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
E-ihracat yapmayı planladığınız bölgede bir pazaryeri üzerinden satış yapmaya başlamadan önce o pazaryerinin kurallarını ve dinamiklerini çok iyi bir şekilde araştırmalı ve öğrenmeniz gerekir. Pazaryerine girmeden önce satışını gerçekleştirmek istediğiniz ürünlerin pazaryerindeki muadillerine göz atmalı ve fiyat politikanızı buna göre belirlemenizde fayda vardır. Ürünlerin açıklamalarını satış yapılacak bölgeye uygun biçimde, gerçekçi ve detaylı şekilde anlatılmasında büyük yarar vardır.
E-ihracat Web Sitesi
E-ihracat yapmak için online pazaryerlerinde bir mağaza açılabilir veya yeni bir web sitesi kurulabilirsiniz. Firmanıza özel bir web sitesi, müşterileriniz üzerinde güven algısı oluşturabilir. Farklı sorunlara karşı ulaşılabilir bir kaynak olan web sitesi, ayrıntılı bilgilerle donatılmalıdır.
E-ihracat için kuracağınız web sitesinde gerekli olan bazı temel özellikler:
- Çoklu dil altyapısı: E-ihracat yapılacak sitenin çoklu dil altyapısı, ürünleri farklı dillerde sunmaya imkân verir.
- Çoklu para birimi: Siteye farklı ülkelerin farklı para birimleri tanımlanmalıdır. Böylece ürünler farklı para birimleri ile satılabilir.
- Çok uluslu yönetim: E-ihracat sitesi, birçok ülkeden farklı yöneticiler atamaya izin vermelidir. Her yönetici, yönetim panelini kendi dilinde kullanabilmelidir.
- SEO: Arama Motoru Optimizasyonu (SEO), herhangi bir sitenin trafik alabilmesi için önceliklidir. Ülkeye özgü SEO etiket sistemi ile ürünlerin arama hacimleri etiketlenmelidir.
- Alışveriş sepeti: E-ihracat sitesinin alışveriş sepeti, sepetin terk edilme oranını düşürecek şekilde tasarlanmalıdır. Ödemeye teşvik etmeli, sade ve kolay bir tasarım seçilmelidir.
- Sosyal medya butonları: Ürünlerin sosyal medya platformlarında anlık paylaşılmasını sağlayan sosyal medya paylaşım butonları bulunmalıdır.
- İçerik yönetimi paneli: Ürün bilgileri ve ürün açıklama sayfaları, blog makaleleri, iade şartları ve ürün kullanım bilgileri gibi içeriklerin kaydedilmesi, düzenlenmesi ve güncellenmesi için içerik yönetim panelinin kullanımı önemlidir.
- Ürün yönetimi paneli: Ürün eklemek için kullanılan paneldir. Her kategoriye uygun ürün ekleme yapılabilir.
- Ziyaretçi tanıma: Lokasyon bazlı ziyaretçi tanıma sistemi ile tasarlanan e-ihracat sitesi, farklı ülkelerden ziyaretçilerin diline ve para birimine göre uyarlanmış şekilde otomatik olarak açılacaktır.
- Fiyat tanımlama: Lokasyon bazlı fiyat tanımlama altyapısı, ürün fiyatlandırmalarını ilgili ülkelerin para birimine uygun biçimde otomatik olarak yapar.
- Kargo entegrasyonları: Sitenin hedef pazardaki kargo şirketleri entegrasyonunu sağlayan uygulamalardır.
- Filtreleme: Ürünlerin farklı özelliklerine göre filtreleme seçeneği sunulmalıdır.
- Ürün karşılaştırma: Müşterilerin ürünleri özelliklerine göre karşılaştırma yapmasını imkân tanınmalıdır.
- Mobil uyumluluk: E-ihracat sitesi, iOS, Android, Huawei ve Windows Mobile sistemleri kullanan mobil cihazlarla uyumlu olmalıdır.
- SSL sertifikası: Ödeme yöntemlerinin güvenliği için SSL sertifikası büyük önem taşımaktadır.
5) E-ihracatta ödeme sistemleri
Türkiye’deki mevzuat gereği yurtdışında sıklıkla kullanılan bazı ödeme yöntemleri, karşılaştıkları engeller nedeniyle ödeme çeşitliliği noktasında problem yaratmaktadır. Daha kısıtlı müşteri kitlesine hitap etmeye yol açan bu problem, müşteri güvensizliğine de yol açmaktadır.
Kredi kartı ile ödeme, havale/EFT ile ödeme, alternatif ödeme ve mobil uygulamalar üzerinden ödeme, e-ihracatta ödeme için kullanılan yöntemler arasında yer almaktadır. Kullanım kolaylığı ve alışkanlıklardan dolayı kredi kartı ile ödeme, günümüzde sıklıkla tercih edilmektedir.
Alternatif ödemeler ise, tüm küresel işlem yöntemlerinin % 60’ından fazlasını oluşturmaktadır. Sofort, Qiwi, Giropay, Ideal, Stripe ve eNETS dünya genelinde en çok kullanılan alternatif ödeme yöntemleri arasında bulunmaktadır. Apple Pay, Samsung Pay ve Google Pay gibi dijital cüzdan uygulamaları da yurt dışında çokça tercih edilmektedir.
6) E-ihracatta lojistik yöntemi
E-ihracat lojistik süreçleri, yurt içi lojistik süreçlerine göre daha karmaşık bir yapıdadır. Lojistik sektöründe e-ihracat şirketleri için çeşitli çözüm ortakları ve firmalar hizmet vermektedir. Lojistik süreçlerinin sorunsuz ilerlemesi rekabette öne çıkmanızı sağlar.
7) E-ihracatta pazarlama çalışmaları
Pazar Araştırması
Pazarlama çalışmaları yaparak hedef kitlenizde yer alan kişilere ulaşmak istiyorsanız en çok önem vermeniz gereken unsur pazarlama yapacağınız ülkede yaşayan kişilerdir. Çünkü kişilerin internet kullanım, internetten alışveriş yapma alışkanlıkları ülkeden ülkeye farklılık göstermektedir. Bununla beraber her ülkede kullanılan sosyal medya platformlarının da birbirinden farklılık gösterdiği bilinmektedir.
Küresel Pazarlama
Küresel pazarlama, uluslararası pazarlarda bir ürün satmak için gerekli bütün süreçleri içeren geniş bir kavramdır. Bir firmanın ürünlerini dünya çapında bir pazarda planlaması, üretmesi, yerleştirmesi, yerelleştirmesi ve tanıtması gibi süreçleri içerir.
Online bir mağaza aracılığı ile dünyadaki herhangi bir hedef pazara ulaşabilmektedir. Bu süreci destekleyen onlarca girişim, yüzlerce oluşum ve binlerce araç vardır. Yapılması gereken; hedef pazardaki müşterileri, sunulan ürün veya hizmetin satın almaya değer olduğuna ikna etmektir.
Dijital Pazarlama
Marka bilinirliğinizi arttırmak, var olduğunuz pazardaki hedef kitlelerinize ulaşmak, ürün satışlarınızı arttırmak gibi amaçlarla dijital pazarlama çalışmaları yapabilirsiniz.
Dijital pazarlamada en önemli konulardan biri arama motoru optimizasyonudur. İnternetten alışveriş yapan tüketiciler aradıkları ürünlere ulaşabilmek için arama motorlarında anahtar kelimeler kullanarak araştırma yapmaktadır. SEO çalışmaları sayesinde arama motorlarında daha fazla görünürlük elde edebilir ve hedef kitlelerinize ulaşılabilirsiniz.
Sosyal Medya Pazarlaması
Sosyal medya kullanımı her geçen gün artış göstermektedir ve sosyal medya kullanımının artması hedef kitlelerinize daha kolay ulaşmanızı sağlamaktadır.
Sosyal medya pazarlamasında ilk olarak göz önünde bulundurulması gereken unsur hedef kitleler ve hedef kitlelerin kullandıkları sosyal medya platformlarıdır. Bu nedenle ilgili ülkenin sosyal medya istatistiklerini incelemeniz oldukça önemlidir. Çünkü bu inceleme sayesinde çalışma yürütecekğiniz sosyal medya platformlarına karar verebilirsiniz.
İçerik Pazarlaması
İçerik pazarlaması sayesinde hedef kitlelerinizde yer alan ve belirli konularda araştırma yapan kişilere daha kolay bir şekilde ulaşabilirsiniz. Bu nedenle hedeflediğiniz pazarda bilinirliğinizi artırmanın yollarından biri de o ülkenin ana dilinde içerik çalışmaları yapmaktır.
Influencer Marketing
E-ihracatta kullanılan pazarlama yöntemlerinden birisi olan Influencer marketing, hedef kitlelerinize ulaşmanızı kolaylaştıracaktır. Bununla beraber influencer marketing niş bir gruba hitap eden firmaların hedef kitlesini de genişletmelerine yardımcı olur.